miercuri, 8 aprilie 2015

Povestea celor doua bunici poete din Skala Panagia- Thassos



Dimineata calda de sfarsit de iunie in Thassos. Skala Panagia strabatea metamorfozele unui inceput de zi spre amiaza. Eu fericita ca sunt in vacanta, o vacanta care a debutat frumos, pentru ca m-am cazat intr-o camera cu jaluzele ce nu puteau fi miscate decat pe trei sferturi, racoroasa, cu vedere la mare, spatioasa atat cat trebuie si vopsita in alb si albastru deschis.
 
 

Skala Panagia, un sat mic cu oameni frumosi, unde exalta viata, unde poti fi pierdut si uitat de urbanismul sufocant. Plaja e o intindere de nisip de doi kilometri, care se lauda de ceva timp incoace cu distinctia de Blue Flag, pentru ca aici oamenii isi iau in serios rolul de gazde bune si stiu ca prima impresie conteaza… Asadar, Golden Beach este o plaja care nu va dezamagi.

 


Dupa un rastimp de zece, sau cincisprezece minute in care am privit marea de la geamul camerei mele, am iesit sa descopar imprejurimile. Jos, la parter, m-a intampinat o batranica care fredona o melodie greceasca. Vesela, luminoasa. Nu arata deloc dezolant si trist asa cum arata batranicile de la noi. “Fireste ca a avut o viata frumoasa si linistita”, mi-am spus printre ganduri, mult prea ocupata cu plecarea la plaja si cu alte curiozitati ce devenisera prioritati in prima dimineata petrecuta la Panagia. Mi-a zambit dupa ce am salutat-o respectuos si m-a privit lung. Pana sa ies pe poarta s-a mai ivit o batranica, grecoaica sadea cu o mina de femeie inteligenta, ucigator de vesela. Mai vesela decat toata tineretea mea… Vorbeau engleza. Am inceput sa ne cunoastem, iar dupa numai cateva momente am aflat ca sunt poete si surori. Viata creatoare! Au trait in Atena, dar s -au nascut aici, unde de altfel au revenit pentru a putea sa se agate de frumusetile naturii si de linistea acestui loc pentru a trece prin creatie dincole de ele insele...Nu au fost niciodata maritate, iar cand le-am intrebat ce le place cel mai mult in Panagia, au raspuns ca aici au gasit adevarul si ca aici nu au fost niciodata descumpanite de viata, de oameni…Mi-au spus ca le place sa evadeze des in croaziera pe mare, pentru ca acela este locul unde simt cu adevarat viata, acolo pot crea cel mai bine. Au mai spus ca iubesc libertatea, natura : “ Noi suntem oameni bine dispusi, compatimitori, extrem de ospitalieri.”

M-am bucurat nespus sa intalnesc aceste doua suflete gingase, sensibile… Am aflat ca poeziile lor spun versuri despre traditia greceasca, despre iubirea dintre oameni, despre implinire, pace si frumusete sufleteasca.

 


 Mai mult despre Panagia

 

Este un sat traditional in nord-vest, situat chiar pe soseaua care inconjoara insula Thassos. Vei fi fascinat de stradutele inguste, pe care nu incape nici macar o masina, si de casele foarte vechi, cu usile larg deschise, astfel incat am putut admira si interiorul lor. Poate nu era frumos din partea mea sa fac asta, dar a fost interesant.  Am mancat la terase tipic grecesti, in centru: bunica grecoaica statea la intrare si intampina turistii, tatal lua comanda, doi copii serveau la masa si probabil mama gatea. Bunicul statea de vorba cu alti greci la o masa dosita intr un colt.
 

 




Am admirat o rapsodie de culori, pentru ca Panagia este locul unde terenul stancos este presarat cu livezi de maslini și umbra pinilor de un verde crud se rasfrange pe plajele aurii si albastrul marii. Natura s-a dovedit si de aceasta data, in calatoria mea, un pictor extrem de talentat!
 
 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu